Gilla

torsdag 7 mars 2013

Baraben bjuder på underhållning

Den största supporterbloggen med anknytning till IFK Göteborg, Baraben.com, bjuder idag på underhållning  i form av först ett inlägg av skribenten Johan Nerman, och sedan en replik på detta av skribenten Joakim. Ämnet för dagen är givetvis debatten om Jörgen Linders ordval på årsmötet och de protester som kommit mot dessa ord.

Och ja, haha, jag kan faktiskt inte låta bli att dra lite på smilbanden. För faktumet är som sådant att det här är första gången (det finns väl säkerligen något undantag men..) det händer något som helst intressant på den bloggen sedan Erling, Feldgrau och gänget lämnade skutan för något år sedan. Att det som händer är ett halvroligt inlägg om kränkningar och sedan ett svar om kränkningar med kränkningar är väl en annan sak, men jag tyckte i vilket fall som helst att det var roligt att läsa.

Jag kan till viss del hålla med Johan Nerman om att människor idag anser sig kränkta alldeles för lätt, har du valt att äta dig så smällfet att du inte kan åka Balder får du stå ditt kast. Men jag tycker inte riktigt att det här är samma sak, när gamle kommunalgubben Linder tilltalar en styrelsemedlem som "flickan" och faktiskt på detta sätt förminskar henne. Det här har män gjort i alla år, och tro fan att gubbarna i kommunen inte vill att några kvinnor ska komma och lägga sig i vad de håller på med, när de sitter och skrockar i sin lilla bastuklubb. Då blir det så mycket enklare att tilltala fullt kompetenta kvinnor på ett sätt som låter mer som "lilla flickan, du kan ju gå och koka lite kaffe istället så vi får arbeta ifred".

Jag tycker knappt ordet "kränkt" hör till i det här sammanhanget, för mig handlar det inte om att Cecilia Andersson blir kränkt som person, utan om att män i maktpositioner utnyttjar en teknik genom sina ord i syfte att nedvärdera och förminska kvinnors kompetens.

Nog om sådant här skitsnack nu, jag startade inte den här bloggen för att diskutera könsroller och politik, utan fotboll och IFK Göteborg. Jag vill inte heller smutskasta Baraben här, men jag hoppas ärligt talat att de rycker upp sig. Lite kaxigare, lite sakligare och helt klart lite intressantare inlägg hoppas jag på i framtiden.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar